Lopen op gevoel of met een sporthorloge?

door: Marjolein Hamer

Voor allebei is iets te zeggen, waarbij het een het ander kan ondersteunen. Dat gevoel is namelijk niet altijd de goeie graadmeter.
Als je iemand bent, die gewend is aan een hoge pijngrens, waarbij je pas voelt dat je moe bent als je je ene been niet meer voor je andere kunt zetten, is het nuttig een periode te gaan lopen met een sporthorloge waarbij je je snelheid aanpast op je hartslag. Doordat je je hartslag kunt zie, krijg je biofeedback; je kunt zien of je ook echt rustig je rustige duurloop loopt.

Als je snel bang bent om over je grenzen te gaan of snel opgeeft, dan kun je aan je hartslag zien dat er nog wel een tandje bij kan. Dit laatste komt overigens niet vaak voor. Bij het lopen op je hartslag is het goed om voor je begint bij een sportarts je maximale hartslag en de daaruit voortvloeiende hartslag-trainingszones te laten bepalen.

Door een tijd te lopen op deze zones, leer je het verschil tussen rustige en snellere trainingen voelen. Je krijgt als het ware ondertiteling bij je gevoel, waardoor je het beter leert verstaan. Na een periode weet je op welke hartslag je ongeveer loopt.

Voor de resultaatgericht en en de cijfertjes liefhebbers onder ons kan het fijn zijn te zien welke afstand je hebt gelopen, wat je gemiddelde tijd was, wat je paslengte was, je tijd per kilomter….etc… Dat geeft het gevoel dat je echt iets gepresteerd hebt. Je kunt zien of je vooruit gaat, of je gemiddelde snelheid toeneemt en of je belastbaarheid en daarmee je trainingsafstand vooruit gaat.
Het gevaar is dat je op je sporthorloge gaat lopen. Je bent bij 8 km en voelt dat er eigenlijk niet meer in zit vandaag, maarrrrr, je wou 10 km lopen, dus perst er met uiterste wilskracht toch nog die 2 extra kilometer uit. Dit kan goed uitpakken, maar kan als je dit te vaak doet, ook leiden tot overtraindheid.

Daarom ben ik er voorstander van om na een periode met sporthorloge ook een periode te trainen zonder. Om een periode te gaan lopen op je gevoel. Je oriëntatie niet op dat computertje om je pols, maar op hoe je benen voelen, je adem, je hart en op je omgeving. Voelen wat je voor dit moment in huis hebt, welke snelheid goed voelt en stoppen als het genoeg is of doorgaan als het lekker gaat. Zo lopen dat je leert je lichaam beter verstaan en daar ook naar te luisteren. Merk je al lopende dat het er vandaag niet in zit; dat je moeier bent van deze werkweek dan je dacht, ga dan wandelen. Merk je al lopende dat je lekker op gang komt, verhoog je tempo wat of maak je training wat langer. Uiteindelijk kun je kiezen voor afwisselend met en zonder lopen en leer je ook inschatten wanneer het zinvol is het sporthorloge wel om te doen en wanneer niet.

Zo ben jij de baas over de electronica in plaats van andersom.
Da’s zowiezo een goeie oefening in deze tijd van apparaten.