Mentaal sterk worden door hardlopen

door: Marjolein Hamer

Door hardlopen wordt je niet alleen fysiek, maar ook mentaal sterker. Hardlopen vraagt namelijk veel discipline. Als je begint met hardlopen, duurt het bijvoorbeeld best een tijd voor het lekker begint te voelen. De beloofde en misschien verwachte runnershigh komt namelijk pas na ongeveer een uur hardlopen met daarin ook zeker wat versnellingen. Voordat je daar bent, heb je geduld en uithoudingsvermogen nodig. Je hebt misschien beelden van jezelf, lichtvoetig als een hinde door het bos en door de velden, maar vind jezelf in het begin toch vooral zwaarvoetig , hijgend en puffend terug, terwijl je hoopt dat de paar minuten die je aan-één-stuk moet rennen, snel voorbij zijn. Dat maakt dat je echt je focus op de langere termijn moet hebben en al dat korte termijn ongemak moet verdragen. Gelukkig is er wel na iedere training het voldane gevoel dat je het TOCH gedaan hebt; je hebt je gehouden aan je afspraak met jezelf. Dat is waar je mentaal sterker wordt.

Na een aantal maanden, voel je dat het beter begint te gaan. Je kunt langer lopen en voelt dat je lijf sterker wordt. Misschien ga je een trainingsdoel stellen, toewerken naar een wedstrijd en daarmee ook wat vaker trainen. Dan is ook elke keer weer de uitdaging ook werkelijk te gaan. Je niet te laten weerhouden door regen, sneeuw, storm of hitte, maar te gaan, door weer en wind. Je ook niet laten weerhouden door drukte of door alles wat je verder nog te doen hebt. Hoe dan ook te gaan, wanneer je je hebt voorgenomen om te gaan. Iedere keer dat je gaat, zul je merken dat het weggaan op zich het lastigst is. Toch je bed uitkomen, ook al heb je veel meer zin om je nog een keer om te draaien. Toch naar buiten te gaan, ook al zeikt het van de regen. Toch nog gaan rennen na een lange werkdag…. Je zult zien dat het goed doet, fysiek en mentaal.

Ook als je al veel langer loopt en je trainingen helemaal geïntegreerd hebt in je leven, blijf je je mentale weerbaarheid trainen. Misschien stel je hogere doelen. Een eerste marathon of een eerste ultraloop of triatlon. Er zijn altijd weer dingen te winnen en te overwinnen op jezelf. Dat is wat de meeste lopers ook trekt in het lopen; het gevecht met zichzelf. De voldoening als het gelukt is en dan na die nieuwe uitdaging weer het juiste ritme vinden van herstel en training en jezelf een nieuw doel stellen. Ook voor herstel is die mentale kracht nodig. Sommige lopers vinden het juist moeilijker om te rusten dan om te gaan trainen.

Deze hele dynamiek leert je jezelf kennen en verstaan en maakt dat je dat bij je hebt ook in situaties buiten het hardlopen. Je bent veerkrachtiger en staat meer alert en wakker in je werk. Je zintuigen zijn beter ontwikkeld, waardoor je beter in staat bent je omgeving te lezen en te verstaan. Je hebt altijd iets tot je beschikking om met spanning om te gaan. Je hebt jezelf leren aanvoelen, weet wat je van jezelf kunt vragen en hebt geleerd je grenzen te verleggen of juist te respecteren. Door het beoefenen van een duursport, leer je vol te houden, soms te verduren en daarmee ontwikkel je de mentale kracht die je ook in het werk goed kunt inzetten.